Yoga, massage, gravidmassage, mammaträning, meditation Bjärred, Lomma, Lund » Yoga, massage, gravidmassage, mammaträning, meditation Bjärred, Lomma, Lund

Yoga för nybörjare del 6

Nu utökar vi med fler stående yogaställningar samt några sittande.

Share Button
Helen Törnqvist16 december, 2014 - 19:45

Hej Anna

Helen här från din måndagsklass på fitness24 vid Värnhem. Har frågat tex om yogamatta nu sist.
Ville bara önska en riktigt god jul och gott nytt år då jag tyvärr, snyft…., inte kan komma på din sista yogaklass på måndag då mitt gymkort går ut imorgon. Trodde det varade ett tag till och just nu e det lite knapert med ekonomin för att förlänga ett. I alla fall vill jag tacka för att du lärt mig (förhoppningsvis) en hel del om yoga och dina klasser har varit höjdpunkterna i veckan. Du är en superduktig yogalärare och jag får följa dig på din hemsida och instagram istället ett tag. Jag är lite nyfiken på den yogamatta som du säljer för 249kr men du sa att den var slut. Får du in den igen?
Ha en skön jul och önskar dig många nya upplevelser och glädje 2015.

Juliga hälsningar / Helen

Yoga för nybörjare del 5

I denna yogavideo lägger vi till ett antal stående yogaställningar.

 

Share Button

Ny utmaning – #healthypsoas

Ja, jag kör på en utmaning till. Jag fortsätter att fokusera på bakåtböjningar men denna månad blir det lite mer specifikt på psoas muskeln som du kan se här var den finns i kroppen. Den muskeln spelar en viktig roll i kroppen. Den förbinder överkroppen med benen. Den ser till att vi kan gå, springa, cykla etc. Den kan lätt bli stel och spänd p.g.a. vårt sätt att leva med att sitta mycket så den behöver verkligen få sträckas ut så vi undviker att få ryggproblem och dålig hållning.

Jag lägger upp mina bilder på Instagram (Facebook på svenska i mån av tid).

Är du med?

yoga challenge instagram

Share Button
Erika13 november, 2014 - 19:30

Hej! Jag har precis börjat yoga tack vare dina bra youtubes videos. Blev extra nyfiken på klippet där du pratar om torrborsning och undrar om du använder en borste med kaktusborst eller naturborst? Tack för att du är en sån fin inspirationskälla! MVH Erika

Anna Germundsson14 november, 2014 - 09:58

Tack Erika! Vilken härlig kommentar att få läsa en fredagsmorgon! Så glad jag blev! Och vilken bra fråga – jag har faktiskt aldrig funderat på att det finns olika borst. Eftersom jag inte har gjort det så utgår jag från att den borst jag har är naturborst. Jag hoppas detta ger dig svar på din fråga! Ha en härlig helg! Anna

Anna Wennström14 november, 2014 - 17:12

Hej, vill bara tacka för bra yogavideos. Lagom tempo, tydliga instruktioner och jag tycker om din attityd. Tack för att du hjälper mig att utveckla min yoga!

Hälsningar
Anna

Anna Germundsson16 november, 2014 - 14:13

Men åååhh Anna!! Tack rara du för att du tar dig tid att ge mig återkoppling! Jag blir så glad! Tusentack!!! Verkligen tusentack! Anna

Oktober – #backbendlagom

Jomen oktober månads utmaning gick ju finfint!

Här kan ni se några bilder från utmaningen från mitt Instagram-konto. Det var flera härlig personer som hängde med på utmaningen och peppade varandra!

Jodå jag känner och märker att kroppen sakta, sakta, går med på att öppna upp framsidan så att jag kan komma djupare i bakåtböjningarna men det går långsamt! Bra att få träna mitt tålamod också!

instagram yoga challenge

Share Button

Vill du delta i min yogautmaning?

Nu är det officiellt…nu kan jag inte ta tillbaka det. Nedan på bilden ser du min utmaning för oktober månad.

GULP!

Jag behöver öva mer på bakåtböjningar för dessa kommer definitivt inte naturlig till mig. Jag känner mig också så pass väl att om jag kan så skippar jag gärna att göra just bakåtböjningar för det är så jobbigt…alltså det som min kropp egentligen behöver mest…

Så nu ska jag fokusera just på bakåtböjningar under oktobermånad.

31 dagar. 31 yogaställningar.

Jag kommer dagligen praktisera samtliga yogaställningar i utmaningen. Varje dag kommer jag också publicera en bild på dagens yogaställning på Instagram så följ mig gärna där och heja på mig! Jag behöver all pepp jag kan få! Du hittar mig på Instagram här. 

Självklart får du också delta i utmaningen. På vilket sätt som du själv vill. Du är med varje dag eller någon enstaka dag här eller där. Om du finns på Instagram så posta gärna en bild på dig själv där och lägg till hashtagen #backbendlagom och @yogamala så hittar jag dig!

Publicera utmaning i ditt Instagram-feed så vi får fler att bli uppmärksammade på utmaningen och därmed får fler möjlighet att delta! Använd t.ex. app:en Repost för att kopiera min bild och posta den i din ”feed”. 

Hur du fotar på dig själv med telefonen?
Det finns gratis-appar som tar foton efter 5, 10, 15 eller 30 sekunder. T.ex. TimerCam.

Lycka till, till mig själv och självfallet till dig också om du hänger på (hoppas, hoppas). Ju fler desto roligare och du, som sagt du behöver inte delta i hela utmaningen utan häng med en dag här eller där.

Glöm inte att värma upp ordentligt!

Och kom ihåg att det är MYCKET core (bålstabilitet) i bakåtböjningar så dra in magen! Var rädd om ryggen!

Samt tänk på att en bakåtböjning är egentligen en framside-utsträckning .

 

utmaning_oktober

Share Button
Anna (orka mera)30 september, 2014 - 13:19

Jag borde VERKLIGEN haka på. För jag är likadan. Hoppar gärna över just bakåtböjningarna om jag slipper. Får se om jag vågar ta mod till mig :)

Anna Germundsson30 september, 2014 - 17:10

Klart du ska vara med… du kan ju alltid fota några yogaställningar i ett svep… så har du sen för ett några dagar i rad… :-) (så gör många i de andra yogautmaningarna)
Om du hänger på så reposta min bild i ditt Instagramflöde och lägg till #backbendlagom och @yogamala så vi kan bli många som yogar tillsammans.
Så vi är många som tycker bakåtböjningar är JOBBIGA men nu får allt ta tag i den här tjuren och jobba med det, eller hur :-) !?!?
Nämen nu väntar jag mig att du är med :-)
Kram!!!

Tack för den fina responsen

Ja verligen kul att det blev en sådan härligt positiv respons på min nybörjaryoga-onlinekurs.

Nu är frågan, tror du jag får fira i helgen att vi blir 200 prenumeranter på min youtube-kanalen!?

youtube

Share Button

Yoga för nybörjare på youtube

Nu är den äntligen här! Onlinekursen i yoga för nybörjare.

Kursen passar såväl helt nybörjare som du som tränat yogat ett tag men är öppen för att utmana din yogaträning med nya tankesätt.

Om du gillar yogakursen så får du gärna dela med dig av den till dina vänner!

Share Button
Jeanna23 september, 2014 - 15:13

Åh vad roligt Anna, stort grattis till bra jobb! Ska def kolla snarast möjligt.

Anna Germundsson25 september, 2014 - 15:38

Tack Jeanna! Så glad jag blev av din kommentar! Verkligen! Kram!!!

Berit Claesson13 oktober, 2014 - 20:46

Tack för din onlinekurs nybörjaryoga!! Väntar med spänning på avsnitt 5, när kommer den?

Anna Germundsson14 oktober, 2014 - 08:53

Tack Berit för din kommentar och tusentack för att du gillar min onlinekurs i nybörjaryoga. Ja du det är en bra fråga när avsnitt 5 kommer. Så fort jag får tid över. Hälsar Anna

Giti6 november, 2014 - 22:13

Hej Anna,jag har övat med din yoga program gällande axlar och nacke. Det är super bra och mycket effektiv. Uppskattar verkligen och vill tacka dig. Jag undrar om du har något program gällande knä övning, jag har lite problem med knäpp och vill verkligen göra yoga rörelse som kan hjälpa att få starkare lår muskler för att knän blir mindre belastning. Förlåt om jag inte skrev bästa svenska. Hälsningar Giti

Anna Germundsson7 november, 2014 - 10:49

Hej Giti! Tack för din kommentar! Kul att du tycker om mina videos. Jag ska fundera över ett yogaprogram som kan hjälpa dina knän. Må så gott! Anna

Giti7 november, 2014 - 23:29

Tack Anna för din uppmärksamhet ,jag ser verkligen framemot att se din yogaprogram för knän. Jag är riktigt glad att fick lära känna din bästa hemsida, har rekommenderat sidan till mina kompisar. Lycka till & ha en trevlig helg

Babymassage med prel.start 24/9

Jag har fått förfrågan att hålla i en babymassagekurs.
Kursen löper över fyra tillfällen. Varje tillfälle är på 45-60 minuter. Vi masserar och fikar tillsammans.
Massageolja och kurskompendium får ni av mig samt fika.
Priset för kursen är 675 sek.
Är du också intresserad av att delta?
Preliminärt har kurstillfället satt till den onsdagar kl 11-12. För att kursen ska bli av behöver vi bli minst fyra anmälningar.
Babymassage är ingen behandling utan handlar om en stund av avslappning och välbefinnande för bebisen som för den som masserar. Barnet stimuleras av mjuka händers strykningar som ger en lugn, trygg och älskad upplevelse för barnet. Kontakt, kommunikation och glädje utvecklas mellan barnet och föräldern.

 

Share Button

Hur kan en trädgårdshandske förklara Samskara?

Vatten kan klyva ett berg.

Vatten kan inte klyva ett berg av ren styrka utan genom ihärdighet, seghet och uttålighet.

En regndroppe gör ingen flod.

Däremot kan flera regndroppar skapa en fåra i jorden som i sin tur bildar en flod.

Dina tankar är som regndroppar. Den första regndroppen (tanken) och inte heller den andra kommer att påverka dig nämnvärt. Men tillslut skapar dina regndroppar (aka tankar) djupa fåror i ditt sinne. Fåror som du lätt kan trilla ned i.

Fåror som är dina invanda vanor och beteendemönster hos dig. Invanda vanor och beteendemönster du upprepar medvetet eller omdevetet. Vanor och beteende som kanske inte gynnar dig utan egentligen stjälper dig.

Vanor kallas Samskara på Sanskrit.

För att verkligen förstå Samskara och vanor tycker jag om hur Chuck Miller förklarade det för mig i våras.

Han använde en handske som metafor.

Tänk dig nya, fräscha, platta läderhandskar som du står och fingrar på i klädbutiken. Ska du köpa dem eller inte? Tillslut bestämmer du dig för att du är värd ett par nya och de får följa med hem.

Första gången du använder dem så syns det knappt efteråt. Inte heller efter andra och tredje gången. Men sen händer något. Handskarna börjar allt eftersom tiden går få formen av dina händer. Även när du tar av dig handskarna och lägger dem på hatthyllan så kan du se formen av dina händer på handskarna.

Hur mycket du än försöker så kan du inte sträcka eller platta ut handskarna för att de ska återfå formen som nya. Handskarna har helt enkelt kristalliserats av dina beteendemönster och vanor.

Precis som det inte går att bara sträcka och platta ut välanvända handskar så kan du inte sträcka ut, platta till och skaka om dig själv för att eliminera ett djupt rotat beteendemönster eller vana. Det krävs mer än så.

Vi (både du och jag) är de kristalliserade handskarna. Inte längre fräscha och friska med barnasinnets nyfikenhet kvar. Vi agerar utifrån rutiner och vanemönster som vi inte ens funderar över om de hjälper eller stjälper oss.

Lägger du däremot ned handskparet i en balja med olja så kan du när handskarna sugit i sig av oljan börja massera dem och platta till dem tills de nästan återfå sin original form.

Baljan med olja är yogan.

Yogan kan inte fixa dig.

Du fixar dig själv.

Med hjälp av yoga.

Yoga är ett verktyg. Glöm aldrig det. Yogan är inte svaret på alla frågorna. Svaret (hur kliché det än låter) har du inom dig om du bara lyssnar tillräckligt noga och våga agera på det rösten säger dig. Yogan kan, när den används korrekt, hjälpa dig att finna denna röst och lära dig lyssna till den.

Så yoga är mer än bara en timma eller två i veckan för andning och rörelse.

Yoga är en början till förändring av våra existerande vanor och förhållningssätt. Med hjälp av yogan – där yogan är ett verktyg, inget annat – byter du ut varje enskild vana med en ny mer, i förlängningen, användbar vana. Sen byts den nya vanan ut mot ytterligare en ny ännu bättre vana för ditt liv just nu, tills den vanan blir utbytt mot ännu en nyare. Som i mitt fall när det gäller mat måste jag byta ut min dåliga vana att slänga i mig maten (jag äter ibland som om jag aldrig sett mat tidigare och som om jag tror att nästa gång jag ska få se mat är om en månad) till att äta långsamt och närvarande för att ta hand om min mage som inte mår bra av att stressäta (oavsett om jag är stressad eller inte äter jag alldeles för fort).

Det är vad yoga är. Yoga är att ena genom förändring.

Med hjälp av kunniga lärare och ett konstant självutvärderande så blir dessa förändringar välgörande och fördelaktiga för dig.

Lärandet och växande tar aldrig slut.

Det viktiga är att förstå att yoga inte är lösningen på någonting. Du bär på lösningen. Yogan är bara ett verktyg att lättare hitta denna lösning.

Kom ihåg att förändra sina vanor och beteende är jäkligt svårt. Ingen har sagt att det är lätt. Tro mig! Jag talar ur erfarenhet!

Var en nybörjare
Börja med att förändra något enkelt såsom hur du borstar tänderna. Byt hand. Få ditt huvud att jobba annorlunda. Var en nybörjare. Ett fantastiskt sätt att bli medveten och få förståelse för din kropp.

Kom ihåg : DU fixar dig själv. Yoga fixar inget. Yoga är ett verktyg. Du måste delta på ett intelligent sätt.

And fix it BEFORE you are out of balance.

Vad har du för en vana du behöver byta ut till en bättre vana? Stressäter du kanske också, som jag? Eller dricker du för många koppar kaffe? Eller….??

 

 

 

 

Share Button

Är det du som ska ha det sista klippkortet till yogan i höst?

Nu är det endast 3 klippkort kvar till yogapassen i höst hos mig. Är det du som ska ha en av de sista?

För mer information om tider, plats och priser – klicka här.

Hoppas vi ses på en yogamatta snart!

/Anna

Share Button