Yoga för alla

Detta yogapass är ”nybörjar-vänlig” med fokus på ett antal asanas. Vi står mindre tid i hunden. Så rulla ut mattan och börja bygga din egen yogarutin med hjälp av denna 30 minuters pass ”yoga för alla (nybörjare)”.

Videon finns här

yfn_yogamala

Share Button

Intensivt yogapass på youtube

Det är inte varje vecka jag bjuder på ett flåshöjande-yogapass men i dag är dagen då det händer! Du kommer maximalt stanna ett andetag i varje yogaposition så du förstår att tempot blir högt. Känner du att du tappar andan och/eller fokus så har du lyxen att pausa videon, vila i balasana (barnets ställning) tills du återfått din andning och kan återgå till passet. Kom ihåg det är ingen tävling. Du och jag gör ju det här för att vi ska må bra!

Här finner du videon.

video_thumbnail_snabb_flow

Share Button

Mina yogafilmer går hem på youtube

Idag finns det ett fint personporträtt om mig på Sydsvenskan.

Du kan läsa artikeln via denna länk.

 

yogamala sydsvenskan anna germundsson

Share Button

Mina januarifavoriter

Idag är det månadens sista tisdag så därför tänkte jag dela med mig av mina favoriter från januari månad. Har du någon januarifavorit? Dela gärna med dig på sociala media så kanske jag kan hitta något för februari månad.

Videon finner du här.

Vidoe_thumbnail_Annas_jan_fav

Share Button

Nedvarvning med yoga

Min yogautmaning #21dagarmedyoga avslutades i torsdags men bara för att utmaningen är över betyder det ju inte att vi slutar yoga. Tvärtom.

Så idag, i likhet med mitt nyårslöfte (du som missat det kan kolla på denna video och spola fram mot slutet), så har jag idag publicerat en video som fokuserar på nedvarvning. Det är ett lugnt, mjukt yogapass som hjälper dig ”skaka” av dig dagen ur kroppen och göra dig redo för att sova gott.

Du hittar videon här. 

 

Vidoe_thumbnail_nedvarvning_yoga

Share Button

Nyårslöfte dag 22 av 21

Du är bäst! Jag är så stolt över dig som genomförde eller försökte genomföra #21dagarmedyoga.
Bara för att 21-dagarmedyoga är över behöver inte det betyda att du ska sluta yoga. Tvärtom. Varför inte göra 21-dagarmedyoga igen eller välja och vraka bland alla videos som finns tillgängligt på min youtube-kanal.

Den starkaste och effektivaste träningen är den dagliga om den så ”bara” är 5 minuter. Ta hand om dig.

Jag vill berätta om mitt nyårslöfte.

dag 22 yogamala 21dagarmedyoga

Share Button

Yoga flow till Eka Pada Kapotasana dag 21 av 21

Ja allt har ett slut så idag är det sista dagen på #21dagarmedyoga. Vilken resa vi har gjort tillsammans! Wow!

Sista dagen, dag 21, är en flow klass för att sträcka ut latissimus dorsi (muskel som löper snett över ryggen till sidan av kroppen) för att kunna göra yogaövningar som t.ex. Eka Pada Kapotasana som är dagens ”topp-position”. Det blir flera cresent pose för att öppna upp höften och bröstkorgen. Det är en utmanade klass.

Du behöver bälte, block och filt.

Videon finns här.

dag 21 yogamala 21dagarmedyoga

Share Button

Kort och härlig yoga sekvens – dag 20 av 21

Idag, näst sista dagen, bjuder jag på ett kort men härlig yoga sekvens för hela kroppen som passar de dagar då vi har ont om tid. Förhoppningsvis känner du hela kroppen får jobba och ge dig ny energi.

Tack för du deltar i #21dagarmedyoga. Glöm inte att berätta hur det går för mig.

Klicka här för att starta videon. Och förresten du behöver eventuellt en filt eller så viker du upp yogamattan till den tjockleken du behöver (då jag använder min filt i videon när vi gör malasana).

 

dag 20 yogamala 21dagarmedyoga

Share Button

Yoga för öppna upp höften – dag 19 av 21

Idag behöver du kuddar, yogablock (eller liknande), filtar och gärna en stol.

Yin yoga bjuder dag 19 på som fokuserar på höften. Yummi! Kom ihåg att andningen är a och o. Andas du inte så håller kroppen ett stenhårt grepp om musklerna och kommer inte ge med sig och bli flexibla.

Genom att jobba med att öppna upp höften kan det mildra värk i ryggen, ge en ökad flexibilitet i hela kroppen, bättre blodcirkulation och en avslappnad effekt.

Att öppna upp höften kräver regelbunden träning. Fokusera på tekniken istället för att gå så djupt som möjligt. Slit inte på kroppen och utan ta hand om den.
slow is the fast way

Bli inte uppgiven om några övningar är väldigt utmanade utan se det själv som något roligt att utforska.

Här har du dagens video

dag 19 yogamala 21dagarmedyoga

Share Button

Yoga för starka och stabila axlar – dag 18 av 21

Dag 18 innebär både styrka och flexibilitet för axlarna. Skönt för hela övre kroppen. Du öppnar upp framsidan av kroppen också. Bra för dig som sitter mycket.

Du behöver ett yogabälte eller liknade för detta pass.

Videon finns här.

dag 18 yogamala 21dagarmedyoga

Share Button