Hur gör man sidoplankan?

Fördelar med Vasisthasana, sidoplankan, är att den stärker armarna, magmusklerna (extra fokus på de sneda magmuskulaturen) och benen. Stärker handlederna och förbättrar känslan av balans.

Om du får ont i handleden så kan du placera underarmen i mattan istället för handen (se till att armbågen är rakt nedanför axeln)

Du kan självklart alltid göra ställningen enklare genom

  • att sätta den övre benets häl framför den undre benets tår (så fotsulorna bildar en rak linje med kortsidan av yogamattan)
  • eller placera det övre benets fot i mattan framför det undre benets knä så du skapar en 90 gradig vinkel i knät
  • eller placera det undre benets knä i golvet

Du kan alltid göra yogaställningen svårare genom att

  • placera övre benets fot mot undre benets lår (som trädets position)
  • lyfta övre benet upp mot taket med flexad fot
  • lyfta övre benet upp mot taket och fånga foten med övre armens hand

sidoplanka vasisthasana yoga anna yogamala

Share Button

Fredags feeling

yoga backbend yogamala

Vad jag ska göra i helgen? Jag tackar som frågar. Ikväll ska jag snaska på grönkålschips. Annars ska jag vila upp mig efter intensiva dagar. Testa detta receptet. Traggla mina bakåtböjningar men det är enda sättet att få något att hända, eller hur!? Träffa närmsta familjen. Gå långpromenad med min stora kärlek. Läsa om en familjs skärmfria söndagar och denna intressanta krönika om googlare. Psst..missa inte morgondagens yogaställning på bloggen.

Och är du sugen på gratis yoga så klickar du här!

 

 

 

Share Button

När är bästa tiden att träna yoga?

Jag har startat en ny serie som jag kallar Annas minut. Under en minut ska jag svara på de vanligaste frågorna kring yoga. Först ut är frågan ”När på dygnet ska jag träna yoga?”.

Har du någon fråga du vill att jag ska besvara? Lämna gärna frågorna i kommentarerna till detta blogginlägg alternativ under videon. Videon och svaret på frågan finner du här.

yogamala when practice yoga

Share Button

Yoga för löpare

Du missade väl inte min absoluta favorit stretch som jag visade i helgen? Enkel men så nyttig stretch, särskilt för alla oss som sitter mycket men även för löpare.

På tal om löpare så hör jag dig! Flera har önskat yoga för löpare så här kommer ett yogapass där du får fokusera på att stretcha ut höften, låren, vaderna och fötterna. Självklart är det viktigt att ha en rörlig överkropp som löpare men allt får inte plats i ett kort yogapass…

Förresten, så har jag en nyhet. I mån av tid kommer jag lägga upp en extra video i veckan men det blir inga ytterligare nyhetsbrev för att annonsera dessa bonusvideos. Så för att inte missa några video rekommenderar jag dig att prenumerera på min youtube-kanal. I söndags visade jag mitt superenkla, nyttiga(!) och goda favorit snack. Du bara måste testa det. Nomnom.

Veckans video finner du här.

 

yogamala yoga for runners

Share Button

Recept på grönkålschips

I looooove grönkålschips! Nomnomnom!! Du bara måste testa. De är goda, enkla att göra och NYTTIGA (fyllda med näring)!! De passar lika bra till fredagsmyset som till fördrinken (sist jag bjöd på detta försvann allt i ett nafs!).

Klicka här för att se hur jag gör mina grönkålschips.

Du behöver:
-Grönkål
-Olivolja
-Salt & Peppar efter smak
-Sesamfrö (valfritt)
-Bunke
-Bakplåtspapper

1. Sätt ugnen på 200°C grill
2. Ta av bladen från grönkålsstammen till lagom ”chips-storlek”
3. Skölj bladen
4. Torka bladen ordentligt med t.ex. hushållspapper
5. Salta och peppra efter smak
6. Garnera med sesamfrö efter tycke
7. Sprid ut bladen på bakplåtspapper på en bakplåt
8. Grilla grönkålen i ugnen i ca 10-15 min eller tills de är krispiga (kolla efter halva tiden så du inte bränner dem)
9.Låt bladen svalna
10. Ät och njut!

 

yogamala chips recept

Share Button

Stretcha psoas muskeln

Psoas muskeln (höftböjarmuskeln) är en stor muskel som ser till att vi kan böja oss vid höften och därmed gå och sitta.

Muskeln fäster vid ryggkotorna i nederdelen av ryggen samt på övre delen av lårbenet.

Problem
En svag och kort psoas muskel kan orsaka ryggproblem i ländryggen och dålig kroppshållning. En oflexibel och stel psoas muskel kan också begränsa rörelserna i sporter såsom löpning, cykling, promenader och ridning för att nämna några.

Muskeln stelnar av för mycket stillasittande och att den försummas av att aldrig få sträckas ut ordentligt.

Stretcha psoas musklen
Stretchen jag gör på bilden går lika bra att göra på kanten av ett stabilt bord eller på kanten av sängen.

  • Placera ett eller flera yogablock (dvs hitta den nivå som passar dig) under höften (ligger du på bordet/ sängen så ska rumpan vara längst ut på kanten).
  • Sträck ut ett ben och pressa foten hela tiden aktivt i golvet (om du inte ligger på bord/säng då dinglar benet istället i luften).
  • Håll om det andra benets knä med båda händerna och dra knät så mycket du kan mot din bröstkorg.
  • Slappna av i resten av kroppen! Inte spänna ansiktet eller axlarna!
  • Efter ett tag märker du att du kan pressa foten ytterligare i mattan och dra knät ännu närmare bröstkorgen
  • Försöka stanna i flera minuter byt sedan sida. Stannar du flera minuter per sida så räcker det att du gör varje sida en gång. Repetera gärna flera gånger i veckan. (Ett annat alternativ är att stanna i 15-30 sekunder per sida. Repetera så du gör minimum två gånger per sida.)OBS! Du får inte känna några skarpa smärtor men det kommer dra i muskeln.

 

stretch psoas yogamala

Share Button

Härliga fredag

yogamala bakåtböjning

Vad jag ska göra i helgen? Tackar som frågar. Fira min sons födelsedag i dagarna tre! Jag ska läsa denna artikel. Träna på mina bakåtböjningar. Bjuda dig på en bonusvideo på söndag (och missa inte morgondagens blogginlägg)! Umgås med långväga vänner (som jag längtar!). Öva 200 meter bröstsim. Vad ska du göra?

 

 

Share Button

Yoga för nybörjare

Idag bjuder jag på en video som fokuserar på att stärka benen och öppna upp höften. Ett pass som funkar för de flesta.

Nu behöver jag DIN hjälp.
Jag funderar kring de kommande månadernas yogavideos. Därför undrar jag hur ser sommarmånaderna ut träningsmässigt för dig? Brukar du öka på träningen då (du har mer tid) eller blir det lite lugnare?
Söker du efter en utmaning?
Svara gärna i kommentarens till detta blogginlägg.

Jag behöver också hjälp med:
Har några frågor kring yoga, som t.ex.

  • ska man yoga när man har mens?
  • varför darrar benen när jag yogar?
  • hur ofta ska jag yoga?
  • när är bästa tiden på dagen att yoga?

osv…

Har du frågor som du skulle vilja att jag svarade på? Om ja, skriv dem i kommentarerna nedan så ska jag gör mitt yttersta att svara på dem.

 

yogamala gratis yoga

 

Share Button

Gåvotips till en yogamamma på morsdag 2016

MORSDAG2016

Söndagen den 29 maj är det morsdag i Sverige. Vad ska man ge en yogamamma som kanske redan har allt? Jag har svaren:

  1. Champagne. Vem skulle inte bli glad av att få dricka ett glas bubbel?
  2. Macarons. Välgjorda macarons är bland det godaste jag vet. Jag ber alltid min väninna ta med sig hem de finaste macarons från Paris när hon är där.
  3. Massage. Oh vi behöver alla en massage. Särskilt en hårt arbetande mamma som finns där för alla i alla lägen. Ge henne en välförtjänt avkopplande stund.
  4. Mantraband. Jag tycker personligen dessa armband är så fina och önskar mig själv ett. Med dessa smycken på armen kan din mamma dagligen bli påmind om sitt motto/inspiration i livet. Vad skulle du vilja att det stod på ditt armband?
  5. Maria Åkerberg. Ge din mamma möjligheten att ta hand om sin kropp och själ på bästa miljö- och hälsosammaste sättet så vi minskar kemikalier i och runt oss.
  6. Kolpinne. Helt naturlig vattenrenare.  Även om bubbel (punkt 1) är gott så är det viktigt att det dagliga vattnet mamma dricker är rent från plastpartiklar, klor, läkemedelsrester, bakterier, virus och annat ofräsch som ingen av oss vill ha i oss. Låt oss göra vårt yttersta för att minska kemikalierna i och runt oss.
  7. Blommor. Alla, särskilt en mamma, blir så glad och lycklig över en vacker blombukett
  8. Yoga. Ge henne möjligheten att yoga hemma när hon har tid, möjlighet och ork.
Share Button

Annas favoriter i april

Annas april favoriter yogamala

  1. Kolpinne (här kan du köpa den) fungerar i ca 3 månader, därefter kokar man den och så fungerar den i ytterligare i 3 månader därefter kasseras den genom t.ex. att eldas upp, använda i odlingen eller bara kasta den.
    Här kan du läsa om aktivt kol.
  2. Kindle – för dig som vill kunna läsa i alla lägen och ha tillgång till alla böcker. I love it!
  3. En av Youtubes bästa youtubers! Kiki Says.

 

Share Button