Träna dina handleder med yoga

10 effektiva rörlighets- och stretchövningar för dina handleder som är bra att göra dagligen för att stärka upp dina handleder för mer avancerad yoga / träning.

Övningar är ideala att göra för att förbättra din yoga, stå på händer, gymnastik eller gymträning.

Gör varje övning i minst 10 repetitioner gärna fler, t.ex. 10 gånger 3 där du vilar mellan varje 10-set. Dessa övningar är lätta att göra på golvet framför tv:n eller innan du börjar ett yogapass.

Hitta dina favoritövningar och gör dessa…men kom ihåg att ibland är det de övningar man tycker minst om man behöver göra mest…

Tänk på att du yoga / tränar alltid på egen risk så var rädd om dina handleder och fingrar. Gör bara det kroppen säger är ok.

Kom ihåg att alltid lyssna på din kropp och undvika övningar som ger dig skarpa smärtor. Du är ansvarig för din kropp och välbefinnande. Ta hand om dig!

 

trana-handlederna

Share Button

Yoga flow utan tygnd på händerna

Ett yogapass utan belastning på händer, handleder, armar eller axlar där fokus istället ligger på benen. Detta yogapass passar alla men har lite högre tempo.

Passet riktar sig framförallt dig som har en bruten eller skadad handled, hand, axel eller arm. Eller för dig som har artrit. Och för dig som helt enkelt inte kan lägga tryck på din hand av en eller flera anledningar som t.ex. karpaltunnelsyndrom.

Det blir ingen chaturanga, planka, hund eller annan yogaställning som kräver tyngd på händer och handleder.

Tänk på att du yoga alltid på egen risk så var rädd om nacke, knän och dina handleder. Gör bara det kroppen säger är ok.

Kom ihåg att alltid lyssna på din kropp och undvika övningar som ger dig skarpa smärtor. Du är ansvarig för din kropp och välbefinnande. Ta hand om dig!

hands-free-yoga-handlederna-stretcha

 

Share Button

Yoga utan att belasta handlederna

Livet är livet och ibland har vi ont någonstans i kroppen så vi behöver anpassa vår träning efter det.

I veckan bjuder jag därför på ett lugnt yogapass som passar alla men där jag tänkt på dig som har en svag handled, en värkande axel eller karpaltunnelsyndrom för att nämna några symtomer och skador.

Jag har, bland annat, plockat bort plankor, chaturanga, ardho mukha svanasana (yogahunden) i yogapasset för att minska belastningen och trycket på händerna, handlederna, armarna och axlarna.

Klicka här för att komma till yogapasset!

Jag önskar dig en fin vecka och sprid gärna mina yogavideos bland dina vänner och bekanta. Tusentack!

no-hands-yoga-handleder-flow

Share Button

Tips på fika

I söndags såg jag på tv-serien ”Midnattssol” där det bjöds på kaffe med ost. Alltså de la osten i kaffet. Jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare? Har du?

Nu har jag inte sådan kaffeost däremot kokosfett och vanligt fett. Av det kan man göra kaffe som nästan smakar kaffelatte. Ja du läste rätt.

Så när du gjort dina yogaövningar på jobbet och det dags för en ”vanlig” fikapaus, varför inte då testa ”Skottsäkert kaffe”. Vad det är, det ser du här.

Vågar du testa? Vad tyckte du?

bulletproof-kaffe-fett-recept-lchf

Share Button

Yoga för höften

Wohoo tisdag igen! Ny yogavideo!  Denna veckan bjuder jag på ett yogapass som fokuserar på att göra musklerna runt höften mer flexibla och rörliga. Genom att stretcha musklerna runt höften kan det balansera ett stillasittande liv (komplement till yogan på jobbet) då musklerna runt höftens framsida förkortas av just mycket stillasittande. Förkorta muskler på höftens framsida kan i sin tur leda till värk och spänningar i t.ex. ryggen.

Så efter ett yogapass som fokuserar på höften kan det mildra värk i nedre ryggen, du kan känna dig längre och ståtligare, spänningar kan släppa (det sägs att det lagras mycket spänningar såväl fysiska som mentala och känslomässiga i höfterna) och du kan få en känsla av lätthet och glädje. Inte konstigt att just yogapass med fokus på höften är så populära.
Vi är alla skapta olika (tack och lov!) vilket innebär att skador eller spänningar kan yttra sig på skilda sätt. Det är därför viktigt att du lyssnar på din kropp och utforskar vad som fungerar för dig. Ha därför tålamod för att öppna upp höften – det tar tid och kräver regelbunden träning och tålamod.

Videon hittar du här och dela den mer än gärna med dina vänner! TACK!

hoft-stretch-rygg-ovning-yoga-yogamala

Share Button

Hur du hanterar stress och ångest

I veckans video får du tips på hur du kan hantera stress och ångest. En enkel men effektiv andningsövning som hjälper dig att komma ner i varv, slappna av i kroppen och få ordning på tankarna. Denna övning går lika bra som yoga på jobbet som yoga hemma.

Börja gärna med att stretcha och röra på kroppen så att spänningar som sätter sig i axlar och nacke släpper. Gör rörelser som känns bra för dig just nu.

Andningsövningen jag delar med mig av kallas för ”box breath” eller liksidigandning eller fyrkantsandning eller…ja kärt barn har många namn.

Du ska andas in på t.ex. fyra, hålla inandetaget på fyra, andas ut på fyra och hålla utandetaget på fyra och så repeterar du. Det finns inget rätt eller fel utan du ska sträva mot en andningsrytm som passar dig där du an hålla sidorna lika långa utan att överanstränga dig under hela övningen. Det ska kännas behagligt.

Se till att du sitter bekvämt, rak i ryggen, båda fötterna i golvet och vila händerna där det känns bra.

Denna andningsteknik är som en kär vän som du alltid har med dig. Du kan göra andningsövningen i bilkön, på väg till ett möte, i köket – ja närhelst du behöver.

hantera-stress-angest-yoga

 

Share Button

Yoga på jobbet del 3

Alltså hur skönt är det inte att få sträcka ut, stretcha och röra på kroppen efter en längre stunds stillasittande? Har du förresten testat att ha ”promenadmöten” istället för ”vanliga” möten i konferensrum? Eller att promenera medan du har ett telefonmöte? Smyg in rörelse i vardagen.

Nu är det i alla fall dags att ta tag i spänningsområdet nummer ett i kroppen.

Precis.

Nacken och axlarna.

I veckans video får du övningar för att öka rörligheten i nacke och axlar. Genom att röra på nacken och axlarna minskar du risken för att spänning, stress och smärta sätter i dessa delar av kroppen. Förhoppningsvis hjälper övningarna att även minska risken för spänningshuvudvärk. Tycker du att några av övningarna drar till sig för mycket uppmärksamhet från kollegorna så varför inte göra övningarna på toaletten (ta med din smart phone och leta upp mina ”yoga på jobbet”-pass i Youtube-appen).

Du hittar veckans video här.
Jag har samlat alla ”yoga på jobbet”-passen här.
Glöm inte att påminna dina kollegor att ta rörelsepauser på jobbet. Det blir win-win för alla. Genom rörelse blir vi gladare.

Ta hand om dig och var snäll mot dig själv och andra.

 

yoga pa jobbet stolsyoga handleder

Share Button

Yoga på jobbet del 2

Jag hoppas du mår bra och att du hunnit göra yoga på jobbet under veckan som gått!

Jag fick mig en rejäl tankeställare när jag ramlade över forskning om att längre stunder av stillasittande, oberoende av övrig fysisk aktivitet, innebär hälsorisker. Det vill säga stillasittande är inte samma sak som brist på motion utan att de större muskelgrupperna rör på sig för lite under varje vaken timme.

Aktiv träning några gånger i veckan är fortfarande mycket viktigt men tiden där emellan är alltså lika betydelsefull.

Glädjande för oss, som har ett stillasittande jobb, är att det är enkelt att motverka stillasittandet genom att minst en gång i timmen (sätt ett larm) hämta en kopp kaffe, gå och tala med kollegan istället för att skicka ett mail, resa sig upp och sträcka på sig eller varför inte göra kontorsyoga.

Svårare än så behöver det alltså inte vara. När de större musklerna aktiveras påverkar de i sin tur blodcirkulationen och de inre organen vilket i sin tur resulterar i bättre matsmältning, syreupptagning och mer energi i kroppen. Win-win.
Så fortsätt med din veckoträning men lägg till lite rörelse varje timme så ska du se att kroppen svarar positivt.

kontors-yoga-stols-yoga-yoga-pa-jobbet-handleder

Share Button

Yoga på jobbet

Denna vecka börjar en serie som jag kallar ”Kontorsyoga” efter önskemål från flera av er. Det blir korta yogapass på cirka fem minuter som du kan göra vid ditt skrivbord på jobbet utan att skapa uppmärksamhet från dina kollegor (även om det vore bra om de också gjorde yoga på jobbet).

Istället för att dricka ytterligare en kopp kaffe när du känner dig trött vid datorn kan du ta fem minuters paus och sträcka på dig och få igång cirkulationen i kroppen. Det kommer hjälpa dig att återfå energi och fokus på din arbetsuppgift.

Du har alltid fem minuter över för att ge dig själv lite kärlek under arbetsdagen! Om du inte vill göra övningarna vid skrivbordet kan du alltid göra dem på badrummet (inga ursäkter att inte göra dem).

Varför inte dela Kontorsyogapasset med dina kollegor och utmana varandra att göra passet minst en gång om dagen?

Första videon i denna serie fokuserar på ryggen och du hittar den här.

Dela gärna videon bland dina arbetskollegor.

yoga på jobbet-stols-yoga-rygg

Share Button

Min första vlogg

Först och främst ett STORT t.a.c.k. till dig som tog dig tid och gav mig återkoppling förra veckan på hur jag kan nå ut till fler personer med mina yogavideos! Dina tankar, tips och idéer uppskattas mer än du anar. Jag har läst allt. Och om du kommer på något nytt, spontant så är du alltid välkommen att höra av dig. ”I’m all ears”.

Jag blev också jätteglad av alla tips som trillade in på goda snacks under helgen. Nomnom!

I veckan provar jag något nytt och bjuder på en vlogg(!) på hur en dag såg ut när jag deltog i Maty Ezratys yoga teacher training i Paris för två veckor sedan.

Videon hittar du här.

yoga-vlogg-anna-yogamala

Share Button