10 tips till dig som är gravid

  1. Andas fulla och djupa andetag. Lär dig att verkligen andas ut helt och hållet. Långa ut andetag hjälper dig att slappna av, sänka stressnivån i kroppen och klara av smärtor du känner i kroppen.
  2. Rör dig långsamt och mjukt
  3. Vila när du behöver det
  4. Njut av yogaövningar som får bröstkorgen att öppna upp sig för att bidra till lättare andning.
  5. Använd stöd såsom kuddar, yogablocks under yogaklassen (t.ex. i baddha konasana) och när du vilar.
  6. Ta den tid du behöver för att låta yogan hjälpa dig att fokusera på dig själv och din bebis i magen
  7. Träna på avslappningsövningar så ofta du kan.
  8. Gör knipövningar (t.ex. Mula bandha) för att lära dig hur du ska identifiera, knipa och slappna av i bäckenbottenmusklerna. Håll dock knipet i max 1 andetag.
  9. Lyssna på kroppen och till din bebis.
  10. Låt detta vara en stund för dig och din bebis i magen!

Fram-googlad-bild

Share Button
Föregående
Nästa

0 Responses to 10 tips till dig som är gravid

  1. Jag tror såhär Anna att det finns inget rätt eller fel. Detta är vad min gravidyogainstruktör lärde mig och jag tror tanken med att endast hålla ett andetag är att inte bli för stark i knipet för du måste ju samtidigt som du kan hitta dina bäckenbottenmuskler även klara av att slappna av i dem när du föder ditt barn. Jag brukar, med mina gravida kvinnor, träna dem i vanliga knip (hålla ett andetag, hålla lite längre och gå upp för hissen och ner igen) samt i att kunna slappna av på utandetaget dvs knipa på inandetaget och släppa på utandetaget vilket man gör när man föder barn. Så det blir många knip… :) Att göra knipövningar bidrar till att minska risken för större bristningar under förlossningen. Kram på dig och jag hoppas jag gav dig någorlunda svar….

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *