10 övningar att undvika som gravid

  1. Övningar som gör ont – sluta omedelbart att göra dessa.
  2. Övningar som trycker på magen. Tänk hela tiden på att magen ska få plats i t.ex. framåtböjningar och att alla vridningar sker med ”öppen” mage.
  3. Att hoppa då det påfrestar livmoderhalsen och bäckenbotten.
  4. Att ligga på rygg och på höger sida då bebisen i magen trycker på hålvenerna och kan göra dig yr samt kan påverkar blodflödet till bebisen. Om du väldigt gärna vill ligga på rygg så se till att ha ligga på något (t.ex. en filt) under höger sida så att magen lutar ca 30 grader åt vänster håll. Detta gör att bebisen inte ligger direkt på hålvenen. Allra bäst är att ligga på vänster sida.
  5. För mycket stretching då hormonerna i kroppen gör ligamenten mjuka och extra rörliga. Om dessa ligament blir översträckta kan de inte återfå sitt ursprungsläget och kan därav skapa problem senare i livet.
  6. Att hålla andan eller gör utmanande andningsövningar såsom Bhastrika och Kapalabhati då detta kan påverka syretillförseln till bebisen i magen. Barnet måste ALLTID få syre.
  7. Bakåtböjningar då det skapar för mycket tryck på de nedre ryggkotorna. Det finns andra övningar att göra för att öppna upp övre delen av ryggen (det är den delen man som gravid vill öppna upp med bakåtböjningar men det finns som sagt andra övningar att göra istället):
  8. Att stå stilla eller att hålla en position längre än det är komfortabelt (ha som riktlinje att hålla en ställning i max 5 andetag). Att hålla en position en längre stund är olämpligt då det kan skapa trötthet, kan öka åderbrock och kvinnor med lågt blodtryck kan känna yrsel samt att ligamenten kan bli översträckta.
  9. Inverterade ställningar (här ingår Ardho Mukha Svanasana). Att stå i inverterade ställningar kan trycka på moderkakan, kan påverka syretillförseln till din bebis i magen, öka trycket på leder som inte är vana vid extra mycket vikt samt höja blodtrycket.
  10. Var inte hård mot dig själv och stressa inte igenom yogaklassen.

Kom ihåg inget är för evigt. Tar du hand om dig under graviditeten så kommer du snart tillbaka till din ”vanliga” yoga igen utan skador!

Fram-googlad-bild

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *