Mina 10 hälsobudord för alla åldrar

Här kommer mina budord som passar såväl en ung tjej som en nybliven mamma som en kvinna i övergångsåldern och alla där i mellan. Passar en idrottsman/kvinna. Självklart män i alla dess former och åldrar. Om jag själv lever efter dem? Jag är ingen perfekt människa och vissa punkter har jag lättare för än andra men jag försöker följa dem varje dag. Under vissa skeenden i livet har det varit svårare och andra gånger lättare. Precis som livet är. Men de finns alltid i bakhuvudet.
  1. Rör på dig minst 60 minuter om dagen
    Detta gäller alla. Oavsett ålder. Under vissa skeenden i livet är det svårare att få till den här tiden men försök 20 minuter här och 20 minuter där osv så blir det tillslut en timma. Vi behöver röra på oss för att inte bli deprimerade, gå upp i vikt, äta fel, tappa orken och lusten.
    Motion är således det första vi ska börja med. Därefter startar den positiva domino-effekten: endofiner frisläpps när vi rör på oss, vi mår bra, vi börja tänka på vad och hur vi äter, vi går ner i vikt, vi får tillbaka orken, vi får bättre hållning, vi tror på oss själva osv….listan kan göras oändligt lång.
  2. Osjälviska handlingar varje dag
    Det talar för sig själv…
  3. Meditera dagligen om så bara i 1-3 minuter
    Meditera är inget new age längre det är mainstream. Så kom igen. Sätt dig ner. Sätt klockan på 3 minuter och öva. Lär dig att fokusera, samla tankarna och stanna i nuet tillsammans med andetaget. Svårt, utmanande men lärorik och givande. Behöver du hjälp kan jag rekommendera denna.
  4. Ät frukt och grönt plus drick ordentligt med vatten
    Skönhet börjar inifrån. Vi är vad vi äter. Bokstavligen. Cellerna förnyas regelbundet och görs utifrån det du har stoppat i dig…
  5. Undvik socker, kött och alkohol
    Dessa produkter gör oss bara trötta och sega, vilket resulterar i att du rör dig mindre..(se punkt 1). Som en följd av att du rör du dig mer kommer du inte heller att vilja äta så mycket socker, kött och dricka alkohol.
  6. Ät mindre portioner
    Vi behöver oftast inte äta så stora portioner som vi tror. Ät långsamt och du märker snart att du hinner upptäcka när du blir mätt.
  7. Tacksamhet
    Tänk dagligen på det du är tacksam över – alltifrån hur gott morgonkaffet smakade till dina familj och vänner och att du är frisk. Men var även tacksam över att du kunde köpa den fina kjolen eller lyckades få den bästa parkeringsplatsen. Vi mår bättre i längden om vi uppskattar och uppmärksamma det vi har och är tacksamma över det.
  8. Respektera tid, slarva inte med den
    Tid är det mest demokratiska vi har. Alla har 24 timmar. Varken mer eller mindre. Vad vi gör med den tiden är dock avgörande. Så var rädd om tiden du har här och nu.
  9. Var disciplinerad och hängiven
    Ska det hända något måste vi vara disciplinerad och hängivna. Så enkelt är det men ack så utmanande och tufft ibland.
  10. Omfamna nuet
    Njut av att vara här och nu. Glöm inte att stanna upp. Njut av var du är just nu.

Bonus-budord

  • Njut av naturen – dagligen – din trädgård, en park, din balkong – vad som helst som finns i din närhet. Stanna upp. Titta på växtligheten. Lyssna på vinden. Hör surret. Eller knastret från snön. Känn doften av hösten. Det vill säga njut av naturen i alla lägen oavsett tid på året. Promenera gärna runt. Känn naturens vibration i din kropp.
  • Lyssna på musik som får dig att må bra
  • Läs något varje dag som får dig att utvecklas som människa
  • Använd naturliga produkter i maten och på kroppen. Igen. Vi är vad vi äter. Vill du stoppa i dig onaturliga produkter och smörja in dig med konstiga kemikalier?
  • Sov. Sömn är oerhört viktigt för att vi ska må bra. Lagom mycket sömn, d.v.s. inte för mycket och inte för lite.


Share Button
Föregående
Nästa

0 Responses to Mina 10 hälsobudord för alla åldrar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *