Yoga och viktminskning

Jag upplever det som det är tabu att prata om yoga och viktminskning. Det är liksom fult. Yoga får inte användas för att minska i vikt (yoga står över sådan ytligheter…eller?) och frågan är kan yoga bidra till viktminskning?

Ja och nej skulle jag svara.

Regelbunden yogaträning, det vill säga, minst ett par gånger i veckan, kan (inga garantier finns) göra att man blir mer medveten om sin kropp, hur man rör den, vad man stoppar i den och hur kroppen faktiskt känns och mår.

Yoga börjar med att lyssna
Det innebär att man börjar lyssna. Lyssna till kroppens signaler. Förutom att lyssna så börjar man tyda signalerna och agera efter dem. Förhoppningsvis på ett positivt sätt.

Ta större plats
Yogan kommer ofta in genom köksdörren, sätter sig vid köksbordet och finns där helt kravlöst redo att ta en större plats när DU är redo. Allt eftersom yogan får ta en större del av ditt liv, tillåta att yogan få bli regelbunden och du finner modet att hänge dig åt yogan så noterar du plötsligt hur dina matvanor och övriga livsstil faktiskt påverkar din yogautövning – ibland till det positiva, ibland till det negativa. Helt plötsligt vill du göra en förändring.

Regelbundenhet & hängivenhet
Men det fina är att det finns inga regler inom yoga. Det enda yogan kräver är regelbundenhet och hängivenhet. Du måste således inte bli vegetarian. Du behöver inte sluta dricka alkohol eller äta godis. Det krävs inte att du lägger dig tidigt och går upp tidigt. Inga måsten. Visst är det skönt!?!

Din livsstil påverkar
Vad är det jag säger egentligen? Inga måsten? Hur ska man då minska i vikt? Jo ju mer yogan får ta plats i ditt liv ju mer börjar du fundera över hur din livsstil faktiskt påverkar din kropp och din yoga. Helt plötsligt kommer en önskan och en vilja inifrån dig att göra en förändring. Samtidigt har du en förståelse för VARFÖR du vill göra denna förändring. Ingen kräver det av dig. Allra minst yogan. Utan det är något du själv vill.

Kanske börjar du äta långsammare och därmed mindre portioner. Eller dricka mer vatten. Eller lägger dig i tid. Oftast ändrar man en sak i taget. Lugnt och i maklig takt. Man låter det ta tid. Sen sitter den förändring och blir en del av ens livsstil. Genom långsam och tålmodighet får man en positiv permanent förändring som på långsikt påverkar vikten i rätt riktning.

Acceptans
Förutom dessa positiva effekter så får yogan dig att faktiskt acceptera och t.o.m. börja tycka om din kropp. Du vill vara rädd om din kropp.  Yogan hjälper att filtrera bort yttre ursäkter för att äta för mycket och/eller ohälsosamt men även de inre orsakerna såsom depression och ångest.

Yttre påverkan blir mindre viktigt. Jag kan bara gå till mig själv. Jag har ingen perfekt kropp. Lite ”muffin”-mage men å andra sidan en stark mage och en mage som burit och fött två barn. Det är jag stolt över och inget jag vill ändra på. Jag blir inte lyckligare av att ha en platt, perfekt mage. Lyckan sitter inte där. Det är skönt att inse. Likaså har jag gjort små, små förändringar vad gäller vad jag äter allteftersom jag praktiserar mer och mer för jag märker att vissa gamla mönster faktiskt får mig att må sämre och känna mig onödigt ”tungt”.

Buk- & knäoperationer ett minne blott?
Kanske kan vi minska buk- och knäoperationer om vi börjar i ett tidigare skeende förebygga destruktivt beteende hos oss genom yogaövningar och meditation (som inte är något new age utan helt klart mainstream).

Share Button
Föregående
Nästa

0 Responses to Yoga och viktminskning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *