Är du en ”Viking” eller ”Tempel Dancer”?

Jag är helt klart en Viking.

Tom Myers har funnit att det finns två typer av fascia (bindvävshinna som håller musklerna på plats) – den ena kallar han viking och den andra temple danser.

Viking
Vikingens bindvävshinna är kompakt och mindre elastisk. Hinnan skapar mycket friktion och därmed värme i kroppen. Förmodligen utvecklad för norra jordklotsklimatet.

Tempel Dancer
Tempel dancer är den där viga tjejen i din yogaklass som du blir sådär irriterad på för att hon kan göra alla de möjliga och omöjliga yogaställningarna utan några som helst problem. Det kan hon för hennes bindvävshinna är redan mjuk och elastisk. Förmodligen utvecklad för varmare klimat.

Nu har dessa två typer självklart spridit sig runt om i världen och inte exklusiva för norr eller söder.

Jag = Viking
Så ja, jag är verkligen en viking. Inte på något sätt naturligt vig. Och håller jag inte igång kroppen går jag ofta tillbaka till hur kroppen var för ett år sedan…bara på några dagar…tufft, I know.. men inte ensam om att ha det så.

Kroppsmedvetenhet
Att vara medveten om sin kroppssammansättning är viktigt för att inte skada sig. En tempel dancer måste tänka på att behärska och tygla sin vighet så att denne inte går över sina begränsningar och skadar leder, ligament och muskelfästen. Ofta behöver en tempel dancer arbeta mycket på att bygga upp sin inre styrka.

En Viking måste självfallet också förstå sin kroppsbegränsningar för att undvika samma skador som tempel dansaren. Vikingen måste gå långsamt och mjukt framåt. Inte forcera något för annars blir det snarare två steg bakåt än ett steg framåt.

Slutklämmen
Vi bör inte ge samma yogaklass till en grupp vikingar som vi ger till en grupp tempel dancers. De har olika bindvävshinnor så övningarna borde vara olika. ELLER så måste läraren vara så pass uppmärksam så att denne kan justera och modifiera samt påpeka vad var och en av eleverna bör arbeta med/tänka på/uppmärksamma.

Här är jag vikingen…

Share Button
Föregående
Nästa

0 Responses to Är du en ”Viking” eller ”Tempel Dancer”?

  1. Men vad spännande! Min osteopat beskriver samma fenomen just ifrån fascian, men inte som viking och dancer utan mer kropps/muskel-typ. :)

    Svara
    • Ja verkligen spännande. Tom Myers visar också hur hela kroppen hänger ihop från tårna till tungan…via fascian. Kul att även fler tar upp detta såsom din osteopat då kanske teorin inte är helt tokig…

      Svara
  2. Hej Anna,
    Har läst din blogg i några månader nu och den blev genast en favorit. Den är verkligen insporerande därför att du delar med dig så personligt om yogan och också om dig och ditt liv i en bra blanding.
    Jag har yogat av och till i 10 år och går för tillfället på Friskisk yoga 2 eller praktiserar ashtanga hemma eftersom det är det som funkar just nu. Intressant inlägg detta eftersom jag upplever att instruktionerna som alltid ges på friskis är för vikingar. Själv är jag en Temple Dancer men eftersom jag känner mig själv så bra och har erfarenhet vet jag vad jag behöver, men det tror jag inte att alla gör. ALLA lärare borde ta hänsyn till detta eftersom vi är så olika. Det stämmer också att jag behöver jobba på den inre styrkan. Bra att få det bekräftat så här.
    Ha en härlig solig helg!

    Svara
    • Hej Katarina! Tack för ditt fina inlägg! För det första vill jag gratulera dig till att du har funnit ditt sätt att yoga – ett sätt som fungerar för dig! Skönt.
      Kul att fler än jag känner igen sig i dessa beskrivningar av Viking resp. Tempel Dancer och jag har gjort precis samma observation som du dvs att de flesta instruktioner är för Vikingar förmodligen för att instruktören själv är Viking. Förmodligen också för att instruktörens instruktör är Viking osv… Jag har sett många Tempel Dancer som inte är medvetna om sin kroppstyp och håller inte igen…aaajjj (stackars leder, ligament, muskelfästen) tänker jag när jag ser detta. Mina yogagrupper är små så jag försöker verkligen individanpassa yogaställningar efter kroppstyp. De flest är Vikingar men jag har ett par Tempel Dancer och de är fantastiska på att göra yogaställningarna ”enligt bilden” men ack så svaga.
      Superbra att du är medveten om dina styrkor och dina mindre starka sidor så du kan arbeta på dessa. Lyssna på din kropp (inte huvudet som ofta vill ”fuska”… :) och fortsätt som du gör.
      Lycka till och än en gång tack för din fina kommentar. Gjorde mig väldigt glad såhär på morgonen!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *