Hatkärlek till mina psoas-muskeler

Jag har verkligen en hatkärlek till mina psoas-muskeler. Psoas-muskeln som binder nedre delen av kroppen med övre (enda muskeln som gör det!). Muskeln som gör att vi kan gå och lyfta våra ben. En muskel som helt enkelt måste vara stark. MEN den måste även vara elastisk. En hård och stark muskel kan och är lika skadlig som en alldeles för mjuk och helt slapp.

Så mina psoas-muskler oelasticitet är helt klart min svaghet. Gaaagh! De är stela som ditt kylskåp där hemma.

Jag försöker jobba med dem men jag försöker lika ofta ignorera dem – BAD IDEA! – jag vet men herregud jag är bara människa.

Så det är därför alla bakåtböjningar … eller ok EN anledning till att alla mina bakåtböjningar är så utmanade och jobbiga för mig eftersom psoas musklerna inte vill sträcka på sig som de borde. Likaså påverkar psoas musklerna mina vridningar som också är utmaningar för mig.

Jag kan inte ignorera dem längre. Jag måste ta tag i dem. Men det gör ont bara att sitta och tänka på dem nu när jag skriver dessa rader….Ja alla bakåtböjningar here I come again. Borde kanske fota mig så ni får se hur kämpiga de för mig plus motivera mig att jag vill kunna se en skillnad om ett halvår eller så…det behöver inte vara en stor skillnad men en skillnad.

Jag vet att det GÅR. Ta bara mina försök till att stå på händer. Nu kan jag hoppa upp till att stå på händer (måste dock ha en vägg annars ramlar jag) och sen stå några sekunder innan jag ramlar ner. DET kunde jag inte i höstas.

Share Button
Föregående
Nästa

3 Responses to Hatkärlek till mina psoas-muskeler

    • Kul att mina inlägg är givande – skriver dem först och främst för att lära mig själv och kan jag lära någon annan något så är det en superbonus för mig! Önskar dig en strålande måndag!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *