Har du koll på dina magmuskler?

Har du fått ihop dina raka magmuskler efter graviditeten eller övervikten? Jag förklarar vad diastasis recti (magmuskeldelning) är och vad det innebär. Ta dig en tid!

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=IzGYdSAhLlU&feature=plcp]

Share Button
Föregående
Nästa

5 Responses to Har du koll på dina magmuskler?

  1. Hej Anna!
    Vilken bra film! Jag födde barn för ett år sedan och har svårt att få tillbaka min mage trots träning. Inte alls roligt att fortfarande se gravid ut. Nu när jag sett din film och känt efter så får jag in tre fingrar. Så nu är jag jättenyfiken på vad jag ska göra för övningar för att få bukt med min magmuskeldelning, om det nu är det jag har? Var hittar jag dem? Hur går jag tillväga? Känner mig ivrig att bli av med min mage! :) Tacksam för svar! Vänlig hälsning, Erika

    Svara
  2. Hej Erika! Börja mjukt och öka sakta. Det är transversus muskeln du måste stärka. Här har du en till film som du kan titta på http://www.youtube.com/watch?v=ZdvXsnoFfPY&feature=plcp
    Precis som du tränar dina knipmuskler varje dag måste du träna magmusklerna varje dag. Se om du kan koppla träningen till något du gör dagligen så att du kommer ihåg övningarna. T.ex. precis innan eller efter du har borstat tänderna på kvällen….eller dylikt…bara så att när du tänker på det vardagliga tänker du på dina övningar också.
    När du känner dig redo går du vidare med http://www.youtube.com/watch?v=pbOOnLVnOGw&feature=plcp Gör du plankorna varje dag kommer du märka att du bli stark snabbt. Igen börja mjukt och öka långsamt. Skaffa dig en pilatesboll. Utmärkt att träna magmusklerna på. Börja med ovan och återkom gärna och berätta hur det går så kan jag guida dig vidare sen. Anna

    Svara
  3. Hej! Tack för toppen-videos om delade magmuskler!
    Jag har en fråga som är mer specifik för mig… Jag fick mitt andra barn för 1 år och 5 månader sedan. Före båda graviditeterna tränade jag ashtanga yoga men har inte riktigt kommit igång med yogan igen – förrän nu. Nu märker jag att jag har en delning som är ungefär ett finger bred och 1 cm djup – inte så farligt, men ändå nåt. Vågar jag fortsätta med yogan samtidigt som jag gör dina övningar eller är yoga för ansträngande? Eller vad skall jag tänka på då jag yogar så att jag inte gör delningen värre? Jag har ingen övervikt kvar och tycker att jag annars är i gott skick och jag vill verkligen fortsätta yoga nu då jag hittat tillbaka till denna härliga träningsform.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *