What is interesting is: How it is the same

De senaste veckorna har jag pratat mycket på mina klasser om vikten att engagera musklerna i kroppen (tack vare påminnelsen från Ron Reid) och inte bara stå och ”hänga” i yogaställningarna. Ok jag tjatar väl typ alltid om det… ;) Nåja, detta har mina elever fått göra en hel del under de senaste veckorna.

Här ligger jag på rygg. Armarna lyfta och ovanför huvudet. Här ”tror” jag att jag sträcker på mig. Men egentligen böjer jag ryggen och lägger mycket tryck på ländryggen…aj,aj,aj. Det kan ni även se på hur de nedre revbenen ”sticker ut”.
Kom ihåg att vi är likt en trädgren…vi går av vid den svagaste punkten…för många är det vid ländryggen och knäna…så glöm inte att engagera musklerna och du ska ALDRIG känna en skarp smärta i kroppen – då skriker kroppen till dig att något är fel och ”back off”.

jag_1

På den undre bilden har jag satt skulderbladen på ”plats”. Redan nu syns en stor skillnad från bilden ovan (se revbenen t.ex.). Ni ska dock vara medvetna om att det krävs mycket närvaro och muskelengagemang för att hålla skulderbladen på sin ursprungsplats – de vill gärna åka upp.

jag_2

På den slutliga bilden nedan har jag även kopplat på psoas musklerna men också musklerna på framsidan av kroppen. Ser ni vad som har hänt med min bröstkorg!?!

jag_3

På samtliga bilder har jag flexade fötter för egentligen står jag ju upp…eller står i hunden…eller böjer mig fram i som t.ex. Padangusthasana. Så yoga-ställningar är egentligen ”same, same but different”.

jag_3

Som Chuck Miller ska ha sagt

 ”It is all the same, what is interesting is how and why it is the same.”

Så vad jag försöker säga med det här inlägget är att dels prova att ligga på rygg med armarna ovanför huvudet och en bit ovanför golvet. Känn skillnaden när du inte använder dina muskler och när du kopplar på dem. Visst blir det skillnad!?

Hur länge orkar du ligga med armarna lyfta från golvet ovanför huvudet utan att koppla på övriga muskler i kroppen vs när du engagarer musklerna i kroppen?

Kan du nu ta med dig den här upplevelsen till övriga yogaställningar när du har armarna ovanför huvudet, särskilt i Ardho Mukha Svanasana.

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *