7 saker jag vill att mina elever ska veta

Jag blev så inspirerad av Yoga By Candance blogginlägg att jag översatte det till svenska för jag känner precis som hon!

1. Jag menar vad jag säger

Ibland under mina klasser så säger jag ”antingen stannar ni där ni är eller om ni vill så kan ni gå vidare och göra en mer avancerad version av ställningen” och jag säger det för jag menar det. Du ska bara göra det som passar dig just nu. Ingenting annat. Lär dig lyssna på din kropp. Bryr dig inte om vad de andra gör. Jag menar verkligen detta. Jag vill verkligen att du ska göra det som passar dig och din kropp allra, allra bäst. Om du inte gillar det vi gör eller du är inte där i din yogaträning ännu eller du inte känner för att göra det idag så är det helt ok.

Med det sagt så kom ihåg att lyssna kroppen och inte huvuudet. Huvudet brukar göra sitt yttersta för att slippa gör allt som gör ont och är krävande. Ofta kan kroppen mer än vad huvudet säger. Det är en balansgång och det kräver träning att kunna ”höra” skillnad på när huvudet försöker lura oss att skippa något (för huvudet inte orkar däremot gör egentligen kroppen det) till när det faktiskt är dags att ta ett steg tillbaka för att kroppen inte är redo.

2. Det är inte jag, det är du

Mina yogapass handlar inte om mig. De handlar om dig. De är till för dig. Därför behöver du inte be om ursäkt om du somnar i Savasana, eller om du vilar i barnets ställning då och då under klassen. Vad du än behöver göra för att få en så bra klass som möjligt för dig är helt ok för mig.

3. Jag är varken läkare eller sjukgymnast

Jag vill veta hur du mår och om du har några skador då detta kan påverka din yoga för jag vill kunna vara säker på att ge dig valmöjligheter och modifikationer under yogapasset. Jag har en grundläggande förståelse för anatomi utifrån yoga men jag vet inte mer än så.

Fråga gärna om dina skador/smärtor med mera men bli inte ledsen om jag ber dig ta kontakt med en sjukgymnast eller läkare.

4. Det behövs inga ursäkter 

I nästan varje yogaklass finns det förmodligen minst en yogaställning som du inte tycker om eller inte kan göra fullt ut. Det är ok och normalt! Kom ihåg att det är resan till att lära sig tycka om yogaställningen eller att träna upp styrka, mental uthållighet och lugn för att klara av yogaställningen. Så du behöver inte komma med ursäkter såsom jag är för svag eller jag är för stel eller jag har för korta armar etc…det är resan inte resultatet som är viktigt. Vi har alla våra ”issues” jobba med.

5. Det finns inga dumma frågor

Vad är anledningen att pressa fötterna i golvet? Vad menar du med att pressa armarna in mot huvudet?  Vad betyder Namaste? Vad är mula och uddiyana bandha? Jag förstår inte hur man andas Ujjayi. Det finns inga dumma frågor. Jag vill mer än gärna förklara så gott jag kan. Ställ gärna frågor före och/eller efter klassen.

6. Jag är också en elev

Jag kan och vet inte allt om yoga. Jag kan mycket och vill mer än gärna dela med mig under mina pass men det finns en uppsjö mer för mig att lära mig. Det är ett livslångt lärande för oss alla – för dig som mig.

7. Du spelar roll!

Jag uppskattar att du kommer till mina yogapass. Jag uppskattar din återkoppling. Jag uppskattar Dig.

 

Share Button
Föregående
Nästa

4 Responses to 7 saker jag vill att mina elever ska veta

  1. Åh, vilket bra inlägg! Jag är så tacksam att jag börjat hos dig igen. Jag upptäcker att jag saknat dina klasser mer än jag visste om :-)

    Svara
    • Oj vilken fantastisk fin komplimang att få såhär en lördags förmiddag! Tack och du ska veta att jag saknat dig på mina klasser och undrat när du skulle återkomma! Härligt att du är tillbaka. Trevlig helg!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *