Mina 3 tips för att må bättre

Så var jag där igen.

Höga ambitioner.

Under julledigheten skulle jag yoga, yoga, yoga och läsa skönlitteratur. Det blev inte mycket av varken det ena eller det andra. I alla fall inte så som jag hade målat upp den inre bilden av min julledighet.

Det jag gjorde var att jag bytte ut den fysiska yogan mot längre meditationspass. Skönlitteraturläsningen byttes mot soffläge med blicken i taket. Det var vad jag orkade.

Detta fick mig att känna både stress och framförallt besvikelse. Jag som skulle så mycket…

Besvikelsen berodde framförallt på att min inre bild inte mötte verklighetens. Jag blev stressad över att jag inte utnyttjade tiden bättre. Som tur var påminde en klok väninna (tur jag har dessa!) mig att min personlighet och min kropp behöver enormt mycket vila. Så lyssna på kroppen och ge den vad den behöver.

Det blev vila, vila, vila. Jag kunde inte ens föreställa mig hur jag skulle kunna få armarna ovanför huvudet i en solhälsning… Så jag gav kroppen och sinnet vad den behövde och när jag släppte prestationerna så blev det en ljuvlig ledighet.

Så när jag låg där i soffan och tittade i taket kom jag fram till tre punkter som är viktigast för hälsan:

1)  Fråga dig själv – Vad behöver jag idag?

Detta är en enkel men väsentlig fråga då den bekräftar att du, din kropp och ditt sinne, är experten och vet vad som är allra bäst för dig.  Alltför ofta litar vi mer på andra människors råd än vad vi litar på oss själva. Varför det egentligen?

I själva verket är vi olika. I själva verket är varje dag olika.

Vissa dagar känner du dig kanske lugn och stabil. Andra dagar känner du dig fylld med energi och kraft. Ge dig själv friheten att justera hur du tar hand om dig själv utifrån hur du mår just nu, just idag.

Speciellt för oss kvinnor är det viktigt att lyssna på vår månatliga cykel. För det är så hur mycket vi än vill negligera det så har våra kroppar olika behov beroende på var vi är i vår cykel. Hedra det. Vi kan inte köra samma tempo varje dag hela månaden.

2) Spendera tid att reflektera

Du kan endast lära dig om dig själv och justera hur du tar hand om dig själv om du spenderar tid att reflektera över hur olika aktiviteter får dig att må.

Exempelvis en del kan vilja börja dagen med en meditationsstund medan andra föredrar en löprunda i friska luften på morgonen. Båda får sina behov bemötta. Till lunch älskar en del att äta en fräsch sallad medan andra behöver rejäl husmanskost. Inget är bättre eller sämre än det andra. Vi är bara olika och har olika behov. För att fungera optimalt måste vi möta just våra behov.

Genom reflektion kan du verkligen lära känna dig själv, vilket, om du frågar mig, är det viktigaste hörnbiten i att ta hand om sig själv för genom reflektion lär vi oss också höra när ”lathetsrösten” gör sig hörd för den finns där också…

3) Sluta döm dig själv

Att ta hand om sig själv handlar inte om att vara bra eller dålig. Det handlar inte om att vinna eller förlora. Att ta hand om sig själv innebär just att ta hand om sig själv.

Precis som ett barn inte svarar speciellt bra på att gräl och bestraffning så gör inte du det heller. För att lyckas ska du hålla dig själv i handen hela tiden oavsett vad som händer. Det innebär att visa sig själv medkänsla, vänlighet och tålamod. Använd dig av en lekful och flexible taktik för din personlig utveckling istälet för en hård och dömmande. På så sätt skapar du plats för dig själv att blomstra, trivas och vara i linje med dina fantastiska förmågor och möjligheter.

Vad tänker du när du läser detta?

20140107-224633.jpg

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *