10 anledning till vad chiafrön är bra för

Äntligen, äntligen, äntligen har jag hittat något som passar min oroliga mage! Chiafröna hjälper hålla min mage och mina tarmar i schack samtidigt som jag håller mig mätt längre.

Hur funkar Chiafröna? 

När chiafröna exponeras mot vätska bildar de en gelform genom att de binder vatten. Det är denna gelform som ger en längre mättnadskänsla och hjälper till att reglera vätskebalansen i kroppen.

Om du skulle blanda en matsked chiafrön i ett glas med vatten och låta det stå i en halvtimma kommer du se en fast gel som bildas. Samma gelbildning sker i magen när du äter chiafröna. 

Fröna måste tuggas väl om man vill åt mer än bara de gelébildande fibrerna.

Både barn, ungdomar och äldre har nytta av superfröet.

Hur kan man äta chiafrön?

Blanda chiafröna i gröten, müslin, yoghurten eller smoothien. I och med att fröna har gelbildande fibrer är de utmärka att använda för att göra puddingar.

Fröna smakar inte så mycket därmed passar de till det mesta.

1. Fibrer
Kostfibrer bidrar till att reglerar tarmrörelsen och därmed förbättra vår matsmältning. Detta superfrö är en utmärkt källa för fiber då så lite som 2 matskedar dagligen ger en tredjedel av rekommenderat dagligt intag.
Vet du med dig att du äter mat med låg fiberhalt (potatis, ris, pasta, kött etc) så är detta en bra källa att addera fibrer till din kost.

2. Omega-3
Två teskedar chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normalstor laxfilé (utan all tungmetall som finns i fiskarna)!

3. Kalcium
Chiafrön är ett effektivare sätt att få i sig kalcium än via mjölk då fröet innehåller mer kalcium per gram än mjölk.

4. Antioxidanter
Chiafrön innehåller mer antioxidanter är blåbär…

5. Kolhydrater
Tack vare den gelbildningen som skapas av fibrerna i chiafröna  bildas en barriär mellan kolhydrater och de matsmältande enzymerna som bryter ned dessa till socker. En långsammare matsmältning är en skonsammare matsmältning och innebär att näringsämnen i kosten tillgodoses bättre.

6. Mineraler
Chiafröet är rik på mineraler såsom magnesium, fosfor, potasium och zink.

7. Protein (aminosyror)
Protein är det som bygger upp vår muskulatur och motverkar att den bryts ner. Chiafrönen innehåller 21 gram protein per 100 gram vilket är en riktigt bra källa till vegetabiliskt protein då hela 18 av de 20 olika aminosyrorna ingår. Wow! I och med att chiafröna absorberas lätt av kroppen når näringsämnena kroppens celler snabbt.

8. Vitaminer
Chiafrön är rik på vitaminer bl.a. B-, D-, E-vitaminer

9. Mättnadskänsla
Fibrerna i chiafrönen är av den vattenlösliga sorten som gynnar tarmfunktionen och hjälper därmed till att hålla blodsockret på en jämn nivå. På detta sätt sänker chiafröna farten på matsmältningen och ger dig en längre mättnadskänsla.

10. Glutenfria
Dom innehåller inget gluten eller korn. Därför kan alla de näringsmässiga fördelarna erhållas på en glutenfri diet.

 

Ytterligare bra anledningar till att äta Chiafrön:

1. Minskar sötsuget
Eftersom chiafrön absorberar så mycket vatten och har höglösliga fibernivåer, hjälper de att frisätta naturliga, oraffinerade kolhydrater långsamt in i blodomloppet.

2. Lättsmält
Den mänskliga kroppen kan lätt smälta Chiafrön

3. Perfekta snacket
Perfekt snack innan eller efter träning. Vid frukost eller som mellanmål. Eller när hungern gör sig påmind på kvällen.

 

 

Share Button
Föregående
Nästa

One Response to 10 anledning till vad chiafrön är bra för

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *