Vill du bli mer flexibel med yoga?

Många av oss börjar med fysisk yoga för att bli mer flexibla. Ja viga. Vigheten kräver dock styrka. Det kan låta motsägelsefullt men friska muskler är både flexibla och starka, d.v.s. elastiska.

För om du bara t.ex. fokuserar på djupa ”höftöppnar”-stretchövningar så kommer tillslut ligamenten runt lederna att bli uttänjda. När de väl är uttänjda kommer de förbli det och inte längre stabilisera lederna lika bra som tidigare.

Jag ser ligamenten som våra säkerhetsbälten runt lederna. Tänk dig själv ett alldeles för uttänjd säkerhetsbälte är inte precis något bälte du litar på vid en krock…

Därför är det viktigt, för att få en ”öppen” höft, att fokusera lika mycket på styrka och stablisieringsträning som djupa stretchövingar för att behålla integriteten av lederna i höften. Detta gäller självklart också övriga leder i kroppen.

För att höra mig entusiastiskt prata om detta klickar du här. 

Var rädd om dig. Du har bara en kropp och den ska hålla i många år…

Så glöm inte heller att dricka ordentligt i värmen.

Må så gott!

 

Vidoe_thumbnail_flexibilitet

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *