Har du ont i handlederna?

Jag får en del förfrågningar om ömmande handleder. Ömmande handleder kan beror på långa dagar vid tangentbordet men också p.g.a. yogan.

När det gäller ömmande handleder p.g.a. yogan kan det ha sin grund i att man lägger för mycket kroppsvikt på handlederna. Ett enkelt sätt att minska kroppsvikten på handlederna är att

  • böja på knäna när man står i yogahunden
  • alltid, alltid pressa tumme, pekfinger och området mellan tummen och pekfingret ordentligt i mattan
  • stå kortare stunder (men med stor integritet) i de olika yogaställningarna dvs gå ur yogaställningen innan man får ont i handlederna och successivt bygga upp styrka och flexibilitet i hela kroppen (att stå länge och slarvigt i en yogaställning har motsatt effekt av det vi vill uppnå med yogaställningarna)

Vill du ge dina handleder lite kärlek under arbetsdagen, innan ett yogapass eller bara för det kan vara skönt så bjuder jag på ”Yoga för handlederna” denna vecka. Prova att göra den regelbundet och se vad effekten blir…

Må så gott. Och du, slow is the fast way…när du yogar långsamt är du mer närvarande, hinner fundera över hur du yogar (vad du kan göra bättre, inte alltid enklare, men bättre för kroppen) och därmed minskar riskerna för skador.

 

ont i handlederna

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *