Stretcha bröstmusklerna

Mina axlar trillar lätt framåt om jag inte aktivt tänker på att dra dem bakåt. Det kräver både starka ryggmuskler och flexibla bröstmuskler.

”Framåt-trillande” axlar p.g.a. svaga ryggmuskler och tajta bröstmuskler ger dålig hållning vilket i sin tur påverkar självkänsla, självförtroendet och vår andning. Lungorna kan helt enkelt inte expandera till max och man börjar andas ytligt. Ytlig andning kan i sin tur trigga oro.

Tajta bröst- och svaga ryggmuskler kan också leda till smärta i övre ryggen. Genom att regelbundet sträcka ut bröstmusklerna kan du bidra till minskade ryggsmärtor, finare (stoltare) hållning och bättre andning. Du blir också mer medveten om din hållning i vardagen och börjar därmed sträcka mer aktivt på dig hela tiden.

Och du som gillar golf, simma, styrketräning och spela tennis för att nämna några sporter är stretching av bröstmusklerna ett bra sätt att förbättra din prestanda. En golfsving, ett simtag och en tennis serv vill förbättras med mer flexibilitet i bröstmusklerna, runt axlarna och skulderbladen.

Ju mer du lär dig förstå din kropp ju mer kan du påverkan den utanför yogamattan. Så tänk nästa gång du sträcker på dig ger du dig själv bättre lugnkapacitet, finare hållning och får mer självförtroende-/känsla på köpet – win-win-win!

Åh vill du till videon? Ja den klickar du till här.

 

stretcha brostmuskeln armar yogamala

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *