Vilka är de olika yogaformerna?

Se yogan som ett paraply. Paraplyet är hatha d.v.s. samtliga yogaställningarna (asanas).
Under paraplyet finns alla olika yogaformer som Ashtanga vinyasa yoga, Iyengar, Yin yoga, Hot yoga och så vidare. Förvirringen blir när man kallar vissa yogapass för hatha…

Självklart finns det fler yogaformer men nedan är ett axplock av de vanligaste. Prova dig fram tills du hittar ”din” form.

Anusara – en relativ ny yogastil med betoning på fysisk yogaställning utvecklad av John Friend som tyvärr utnyttjade sin position och därmed har Anusara varit skandalomsusad de senaste åren. Anusara är fysisk med fokus på att hjälpa eleven att öppna upp sig.

Ashtanga Vinyasa Yoga – utvecklad av K. Pattabhi Jois under 1900-talet i Mysore, Indien och som tog Ashtanga vinyasa yogan till väst i mitten av 1970-talet. Idag drivs Ashtanga vinyasa yogan vidare av hans dotterson Sharat. Denna yogaform rigorös och följer en specifik ordning av yogaställningar som hålls ihop av andetaget. Yogaställningarna och andetaget kan därmed liknas vid ett pärlband där pärlorna är yogaställningarna och andetaget tråden… I Ashtanga vinyasa yoga följer man ALLTID samma yogaställningar i exakt samma ordning. Det är otroligt fysiskt, svettigt och utmanade.

Bikram – utvecklad av Bikram Choudhury. Bikram är mycket kontroversiell då han har patenterat(!) sina 26 yogaställningar som man jobbar sig igenom i samma ordningsföljd varje gång. Bikram utförs i ett supervarmt rum framför speglar.

Hatha – Hatha yoga är generisk och refererar till vilken typ av yogas som helst som undervisar yogaställningar (asanas) (tänk paraplyet). Nästan varje yogaklass i västvärlden är hatha. När en klass är markerad hatha betyder det oftast en mjuk och lugn yogaklass där du förmodligen inte svettas men du känner dig nog längre och lugnare efteråt.

Hot yoga – är mer eller mindre som Bikram yoga förutom att de får inte utföra Bikrams 26 yogaställningar i den ordningen han har utformat ”sin” serie.

Iyengar – utvecklades av B.K.S. Iyengar som är samtid med K Patthabi Jois (Ashtanga vinyasa yoga). Iyengar är en väldigt noggrann stil av yoga där mycket fokus ligger på korrekt anatomi i varje yogaställning. För att hjälpa yogaeleverna finns det mängder av stöd såsom filtar, block, bälten, stolar med mera i yogasalen. En Iyengar klass har inte lika mycket flöde men låt dig inte luras för det är fortfarande otroligt utmanade såväl fysiskt som mentalt.

Kundalini – har fokus på den mentala delen av yoga med många andningsövningar, mantran och meditation. Det är mindre fokus på att bemästra den fysiska kroppen genom yogaställningarna men är utmanade genom de andra övningarna.

Restorative – är ett fantastiskt och ljuvligt sätt att varva ner och återhämta sig. Restorative klasser använder kuddar, filtar och block för att kunna låta kroppen inta passiva yogaställningar så att kroppen kan uppleva ställningen utan att behöva utföra någon ansträngning. En bra restorative klass får dig att må bättre och känna dig piggare än tupplur.

Vinyasa (flow) – betyder flöde på sanskrit. Vinyasa kännetecknas för flödande och rörelseintensiva yogaklasser precis som Ashtanga Vinyasa yogan men inga två Vinyasa klasser är desamma.

Yin yoga – är en långsam yogaform där man fokuserar på att stanna i varje yogaställning (majoriteten, om inte alla, är sittandes eller liggandes) flera minuter. Det är inget stretchpass, d.v.s. man drar inte i musklerna och undviker att hålla kroppen i ytterlägen utan istället låter man kroppen slappna av så det blir en passiv stretch.

 

de olika yogaformerna

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *