Stretcha psoas muskeln

Psoas muskeln (höftböjarmuskeln) är en stor muskel som ser till att vi kan böja oss vid höften och därmed gå och sitta.

Muskeln fäster vid ryggkotorna i nederdelen av ryggen samt på övre delen av lårbenet.

Problem
En svag och kort psoas muskel kan orsaka ryggproblem i ländryggen och dålig kroppshållning. En oflexibel och stel psoas muskel kan också begränsa rörelserna i sporter såsom löpning, cykling, promenader och ridning för att nämna några.

Muskeln stelnar av för mycket stillasittande och att den försummas av att aldrig få sträckas ut ordentligt.

Stretcha psoas musklen
Stretchen jag gör på bilden går lika bra att göra på kanten av ett stabilt bord eller på kanten av sängen.

  • Placera ett eller flera yogablock (dvs hitta den nivå som passar dig) under höften (ligger du på bordet/ sängen så ska rumpan vara längst ut på kanten).
  • Sträck ut ett ben och pressa foten hela tiden aktivt i golvet (om du inte ligger på bord/säng då dinglar benet istället i luften).
  • Håll om det andra benets knä med båda händerna och dra knät så mycket du kan mot din bröstkorg.
  • Slappna av i resten av kroppen! Inte spänna ansiktet eller axlarna!
  • Efter ett tag märker du att du kan pressa foten ytterligare i mattan och dra knät ännu närmare bröstkorgen
  • Försöka stanna i flera minuter byt sedan sida. Stannar du flera minuter per sida så räcker det att du gör varje sida en gång. Repetera gärna flera gånger i veckan. (Ett annat alternativ är att stanna i 15-30 sekunder per sida. Repetera så du gör minimum två gånger per sida.)OBS! Du får inte känna några skarpa smärtor men det kommer dra i muskeln.

 

stretch psoas yogamala

Share Button
Föregående
Nästa

One Response to Stretcha psoas muskeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *