Varför avslappning efter yogapass?

Idag är det Internationella yogadagen! Hipp, hipp, hurra, hurra, hurraaaa!

Hur firar vi detta? Med huvudstående som är kungen av asanas? Eller gör bakåtböjningar istället för att dricka espresso? Eller några armbalanser som ser snygga ut på Instagram?

Hmm…

Vilken yogaställningen måste absolut finnas med i varje yogapass?

Ingen.

Va!?

Ingen!?

Nää, ingen.

Den enda yogaställningen som verkligen spelar roll är Savasana.

Den svåraste av dem alla i mina ögon.

Det är ställningen där allt slit för mer styrka och flexibilitet är helt värdelöst. Den yogaställningen där den stelaste personen i rummet faktiskt kan vara mästaren.

Savasana kräver ingen flexibilitet, ingen erfarenhet, inga snygga kläder, inga hjälpmedel.

Vad den kräver är öppnehet, då handflatorna pekar uppåt, fötterna faller utåt och kroppen ligger i en ställning av mottagande. Det handlar om att vara närvarande med känslorna, tankarna, fysiska kroppen och våga släppa taget om dem. Att vara öppen är så mycket viktigare än att vara flexibel. Det kräver mod att våga släppa taget och bara vara.

Varför är det så svårt? Varför kan även de mest avancerade yogisarna som kan bilda kringlor av sina kroppar, göra långa graciösa yogaflöden kämpa med stillheten i meditation och Savasana?

Ja varför är det så svårt? Kan det vara så att när vi finner oss uppslukade i ett yogapass där läraren påminner oss hela tiden om att spreta med tårna, aktivera hälarna, låt knäna peka över tredje tån och så vidare att denna fixerade koncentration fyller oss, så att stress och oro kan blekna in i bakgrunden? När timmen sen är över, läraren slutat prata och vi ligger på mattan för Savasana är det ironiskt nog som om kroppens fysiska stillhet ökar sinnets aktivitet istället. Sinnet har inte längre alla de tillfredsställande små uppgifterna att hålla sig ockuperad med. Nu blir vi ensamma med oss själva, vår fysiska kropp, våra känslor, våra tankar. Det krävs övning att kunna släppa taget om allt och bara acceptera sig själv här och nu.

Du har väl vid det här laget räknat ut att på Internationella yogadagen bjuder jag på den viktigaste och kanske svåraste yogaställningen av dem alla: Savasana. Vi gör det i samband med Yoga Nidra som är en yogisk avslappningsövning. Yoga Nidra innebär djup vaken sömn. Du ska inte somna men gör du det så behöver kroppen mer sömn.

Videon finner du här. Prova att göra videon dagligen och notera effekten på din kropp efter en, två, tre veckor…

Glad internationell yogadag!

 

yoga nidra yogamala anna avslappning

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *