Sätt SMART:a mål för din träning

Nu står semestern runt knuten för många av oss. Jag blev inspirerad när jag läste detta inlägg och började fundera över om jag själv har en plan för sommaren.

I alla år, med undantag när jag hade häst, har jag bortprioriterat mig själv för att vara andra till lags. Resultat? Alla är glada utom jag. Och jag har tappat bort mig själv på vägen. Frågor som ”Vem är jag?” och ”Vad vill jag?” trycker sig som en tung våt filt över mitt bröst just nu.

Ett första steg på min resa för att svara på dessa frågor och ta bort ångestfilten är att prioritera min fysiska yoga. Omedvetet började denna prioritering av mig själv i våras. Du som följt mig ett tag vet att det handlar specifikt om bakåtböjningar.

Handen på hjärtat så har jag heller aldrig varit så bra på att sätta mål och/eller hålla dem men i år är det andra bullar som gäller. Mitt semestermål ska följa det SMARTA:a sättet:

S – SPECIFIKT
Målet ska vara tydligt och konkret så ingen kan missuppfatta det.
Mitt mål: ”Jag ska träna bakåtböjningar.”
Bra exempel: Jag ska simma 200 m bröstsim utan vila. Eller jag ska genomföra 21-dagarmedyoga
(Dåligt exempel: Jag ska träna.)

M – MÄTBART
Ett mätbart mål är bättre för att kunna avgöra när det är uppnått. Inom yogan kan jag känna att det är svårt att sätta ett mätbart mål för kroppen är redo när kroppen är redo. Så jag tänker använda andra sätt för att mäta, t.ex. antal och tid.
Mitt mål: ”Jag ska träna bakåtböjningar 3-5 gånger i veckan.” Andra mål jag skulle kunna ha är ”Jag ska göra x antal bakåtöjningar per pass” eller ”Jag ska yoga med fokus på babkåtböjnigar 3o min/ 3 ggr i veckan.”
Bra exempel: ”Jag ska simma 3-4 gånger i veckan i 30 minuter/tillfälle.”
(Dåligt exempel: Jag ska simma så ofta det går.)

A – ACCEPTERAT
Är du helt ärlig med dig själv när du sätter målet? Vill du verkligen detta? Ärligt? Vill du verkligen detta? Kommer du prioritera dig själv oavsett vad? Det måste kännas 100 % att du verkligen vill detta. Därefter måste du göra det tydligt för familjen vad som gäller. Därefter står du på dig.
Oavsett vad.
Stå på dig.
Familjen överlever den stunden du prioritera dig själv.
Självklart måste man, som min vän säger, ”roll with punches”, och improvisera om det händer något som stökar till det men aldrig, aldrig bortprioritera sig själv.

Prioriterar du dig själv?

R – REALISTISKT
Handen på hjärtat, vad är realistiskt för dig under din semester? Behöver du ta i beaktan att ni ska resa, renovera, har du små barn, ska ni ha massor av gäster och så vidare? Sätt mål som får dig att må bra och ger dig glädje inte stress. Tänk hellre mindre än mer. Små doser är bättre än inget alls.

T – TIDSBESTÄMT
När ska målet (målen) vara uppfylld(a)? Ska målet/målen gälla för hela året eller för semestern? Behöver du delmål? Hur ska du fira när du nått målet?

Slutligen. Ett mål funkar inte utan en plan.

PLAN
nedan ser du hur en veckoplan kan se ut
Måndag: Kl 10 ombytt i simhallen och simma i 30 min
Tisdag: vila
Onsdag: Kl 14 ombytt i simhallen och simma i 30 min
Torsdag: Kl 10 ombytt i simhallen och simma i 30 min
Fredag: vila (studera simteknik på youtube)
Lördag: resa till kusinerna
Söndag: hos kusinerna (träna 10 min styrka för armarna)

osv….

Skriv ner ditt SMARTA:a semestermål nu och gör en planering för hela semestern. Blir det 21-dagarmedyoga? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan.

Mitt SMART:a mål är att ”Jag ska träna bakåtböjningar 3-5 gånger i veckan.”
(Ett specifikt smart årsmål jag har är ”Jag ska publicera en ny video varje tisdag under 2016 på min youtube-kanal.” Du är väl prenumerant?)

Sätt SMART:a mål med träningen

Sätt SMART:a mål med träningen

Share Button
Föregående
Nästa

One Response to Sätt SMART:a mål för din träning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *