Yoga dig till bryggan Urdhva Dhanurasana

Åh fina september. Tänk att vi får så vackra och sköna dagar i september. Jag hoppas du njuter precis som DU tycker om att njuta.

När du läser dessa rader är jag på yogakurs i Paris(!) för Maty Ezraty – en kvinna som jag länge drömt om att få träffa och lära mig av. Förmodligen ligger jag i detta nu som en blöt, men glad och upprymd, fläck på yogamattan. Hhihiihi! Följ mig gärna på Instagram för att se vad som händer i Paris.

Nu är det din tur att bli en blöt fläck för i veckans yogapass får du jobba igenom kroppen för att göra den redo för Urdhva Dhanurasana, bryggan. När du gör bryggan så försök tänka att du ska sträcka ut framsidan av kroppen snarare än att böja ryggen. För att kunna sträcka ut framsidan av kroppen behöver musklerna runt skulderbladen jobba(!) samt pressa hälarna i mattan för att stärka och sträcka ut låren. Jag upplever att många av oss begränsas i denna yogaställning av svaga armar och för liten rörlighet i axlar/skulderblad/bröstrygg så addera övningarna som hjälper detta. Se här för inspiration.

yoga-flow-rygg-svenska

Share Button
Föregående
Nästa

4 Responses to Yoga dig till bryggan Urdhva Dhanurasana

  1. Vilket toppenpass! Roligt, svettigt och UTMANANDE. Detta kommer jag köra en gång i veckan tills jag klarar av bryggan.

    Tack för at du delar med dig!
    Kram Emma

    Svara
    • Kul!! När du gör bryggan så tänk på att verkligen skjuta svansen mot knävecken och skulderbladstippen (nedre delen) in i bröstkorgen. Ner med axlarna. Det ska vara mycket,mycket benstyrka! Lycka till!

      Svara
      • Sex veckor och sex pass senare, fixade jag min första brygga. Så häftigt när man känner att kroppen svarar på övning. En galet peppande känsla. Nästa mål blir att kunna göra den utan att darra i armarna och benen. :-)

        Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *