Yoga på jobbet del 2

Jag hoppas du mår bra och att du hunnit göra yoga på jobbet under veckan som gått!

Jag fick mig en rejäl tankeställare när jag ramlade över forskning om att längre stunder av stillasittande, oberoende av övrig fysisk aktivitet, innebär hälsorisker. Det vill säga stillasittande är inte samma sak som brist på motion utan att de större muskelgrupperna rör på sig för lite under varje vaken timme.

Aktiv träning några gånger i veckan är fortfarande mycket viktigt men tiden där emellan är alltså lika betydelsefull.

Glädjande för oss, som har ett stillasittande jobb, är att det är enkelt att motverka stillasittandet genom att minst en gång i timmen (sätt ett larm) hämta en kopp kaffe, gå och tala med kollegan istället för att skicka ett mail, resa sig upp och sträcka på sig eller varför inte göra kontorsyoga.

Svårare än så behöver det alltså inte vara. När de större musklerna aktiveras påverkar de i sin tur blodcirkulationen och de inre organen vilket i sin tur resulterar i bättre matsmältning, syreupptagning och mer energi i kroppen. Win-win.
Så fortsätt med din veckoträning men lägg till lite rörelse varje timme så ska du se att kroppen svarar positivt.

kontors-yoga-stols-yoga-yoga-pa-jobbet-handleder

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *