Hur du hanterar stress och ångest

I veckans video får du tips på hur du kan hantera stress och ångest. En enkel men effektiv andningsövning som hjälper dig att komma ner i varv, slappna av i kroppen och få ordning på tankarna. Denna övning går lika bra som yoga på jobbet som yoga hemma.

Börja gärna med att stretcha och röra på kroppen så att spänningar som sätter sig i axlar och nacke släpper. Gör rörelser som känns bra för dig just nu.

Andningsövningen jag delar med mig av kallas för ”box breath” eller liksidigandning eller fyrkantsandning eller…ja kärt barn har många namn.

Du ska andas in på t.ex. fyra, hålla inandetaget på fyra, andas ut på fyra och hålla utandetaget på fyra och så repeterar du. Det finns inget rätt eller fel utan du ska sträva mot en andningsrytm som passar dig där du an hålla sidorna lika långa utan att överanstränga dig under hela övningen. Det ska kännas behagligt.

Se till att du sitter bekvämt, rak i ryggen, båda fötterna i golvet och vila händerna där det känns bra.

Denna andningsteknik är som en kär vän som du alltid har med dig. Du kan göra andningsövningen i bilkön, på väg till ett möte, i köket – ja närhelst du behöver.

hantera-stress-angest-yoga

 

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *