Yoga för höften

Wohoo tisdag igen! Ny yogavideo!  Denna veckan bjuder jag på ett yogapass som fokuserar på att göra musklerna runt höften mer flexibla och rörliga. Genom att stretcha musklerna runt höften kan det balansera ett stillasittande liv (komplement till yogan på jobbet) då musklerna runt höftens framsida förkortas av just mycket stillasittande. Förkorta muskler på höftens framsida kan i sin tur leda till värk och spänningar i t.ex. ryggen.

Så efter ett yogapass som fokuserar på höften kan det mildra värk i nedre ryggen, du kan känna dig längre och ståtligare, spänningar kan släppa (det sägs att det lagras mycket spänningar såväl fysiska som mentala och känslomässiga i höfterna) och du kan få en känsla av lätthet och glädje. Inte konstigt att just yogapass med fokus på höften är så populära.
Vi är alla skapta olika (tack och lov!) vilket innebär att skador eller spänningar kan yttra sig på skilda sätt. Det är därför viktigt att du lyssnar på din kropp och utforskar vad som fungerar för dig. Ha därför tålamod för att öppna upp höften – det tar tid och kräver regelbunden träning och tålamod.

Videon hittar du här och dela den mer än gärna med dina vänner! TACK!

hoft-stretch-rygg-ovning-yoga-yogamala

Share Button
Föregående
Nästa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *